Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 

Naše město: volnočasový ateliér pro děti ve Villa Pellé

Jak by vypadalo město, ve kterém se dobře žije? Kdo a jak využívá veřejný prostor? Z čeho se město skládá a co v něm potřebujeme? Jak budou vypadat města budoucnosti? Učíme děti hledat odpovědi na tyto otázky pomocí hravého tvoření. Vedeme je k zájmu o architekturu, životní prostředí a motivujeme k přemýšlení o tom, co mohou jednotlivci udělat pro rozvoj veřejného prostoru svého města. Kroužek realizujeme v průběhu školního roku na vybrané škole nebo jiném místě v Praze.

více
Naše město: volnočasový ateliér pro děti ve Villa Pellé

Létající zahrady

Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

více
Létající zahrady

Hory pořád hory

Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.

více
Hory pořád hory

Spirálové molo_průvodce Land Artem

Inspirujte se pro tvorbu a hraní si v přírodě uměleckým směrem Land Art. Vycházejte z děl jednotlivých umělců. Chtěli byste mít v zahradě kousek moře? Jak by vypadala vaše zahrada, kdyby na ní během jednoho dne vyrostlo kamenné spirálové molo?

více
Spirálové molo_průvodce Land Artem

Švédské hřiště mění děti v zahradníky

Veřejné dětské hřiště se na jaře 2016 otevřelo v nově vznikající čtvrti Gyllin ve švédském Malmö. Je součástí 25-tihektarového přírodního parku, který město v rámci koncepce nové výstavby dlouhodobě rozvíjí na místě někdejšího zahradnictví s rozsáhlou školkou. Hlavní téma nového dětského hřiště bylo díky historii lokality od začátku jasné: zahrada.

více
Švédské hřiště mění děti v zahradníky

I na malé ploše se to může vlnit nápady

Nevíte si rady, jak co nejlépe využít prostor na školní zahradě? I malá plocha může nabízet nespočet podnětů ke kreativní hře. Zajímavé nápady můžete načerpat z proměny zahrady Mateřské školy Vodnická v Praze – Újezdě.

více
I na malé ploše se to může vlnit nápady

Zahrada jako „oáza inspirace“

Rádi byste proměnili chátrající školní zahradu v inspirativní a rozmanitou oázu, kde mohou děti bezpečně objevovat okolní svět? Inspirujte se proměnou zahrady mateřské školy Na Výšinách v Praze 7, která svůj koncept založila na vytvoření zelené oázy uprostřed zástavby v dopravně rušné části města.

více
Zahrada jako „oáza inspirace“

Proměna školní zahrady za vysokou zdí v duchu čtvera ročních období

Hledáte přírodní oázu v městské zástavbě, kde jinak vládne hluk? Rádi byste se dozvěděli, jak nejúčinněji využít tyto ostrůvky zeleně? Nechte se inspirovat proměnou zahrady Mateřské školy U Uranie v Praze 7. 

více
Proměna školní zahrady za vysokou zdí v duchu čtvera ročních období

Kolodějova zahrada čtyř živlů

Zahrada, která podobně jako les, potok, skála nebo louka ve volné přírodě nabízí pestrou paletu podnětů ke hře, je pro děti i pedagogy nekonečným zdrojem inspirace a tedy i ideálním prostorem pro zážitkové učení. Právě takovou má Základní a Mateřská škola v Praze-Kolodějích. Zahrada může sloužit jako celoroční učebna pod širým nebem i jako místo společných setkání a tradičních akcí.

více
Kolodějova zahrada čtyř živlů

Zahrada jako „cesta do světa“

Také jste si jako malí nejraději hráli na místech, kterým nechyběla skrytá zákoutí a tajemná křoviska? Milují to i dnešní děti, jen bohužel nemají tolik příležitostí k volné hře a samostatnému objevování. A to i přesto, že takové aktivity pozitivně přispívají k rozvoji schopností, dovedností a fantazie – obzvláště v předškolním věku. Inspirujte se přístupem Mateřské školy Arabská se speciální péčí v Praze 6, která svoji zahradu přizpůsobila představě cesty do světa, jež děti učí nezávislosti a samostatnosti. 

více
Zahrada jako „cesta do světa“

Výzkum: České děti venku

Výsledky reprezentativního výzkumu, který v České republice vůbec poprvé zjišťoval, jak děti ve věku žáků základní školy tráví svůj čas venku a co si o tom myslí jejich rodiče.

více
Výzkum: České děti venku

Dílny: nabídka (nejen) pro školy

Hledáte způsob, jak dětem zprostředkovat téma architektury a tvorby města? Plánujete úpravu školní zahrady a nevíte, jak je do projektu zapojit? Stejně jako my si myslíte, že je důležité, aby se od malička dozvídaly, jak prostředí kolem nás ovlivňuje kvalitu našeho života? Vyberte si z nabídky našich dílen, které jsme připravili především pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol – na přání je však zorganizujeme i jiným zájemcům.

více
Dílny: nabídka (nejen) pro školy

Jak proměnit zahradu na míru dětem a jejich vzdělávání

Autor: Nadace Proměny Karla Komárka

Uvažujete o úpravě vaší školní zahrady? Nevíte si rady, do čeho se pustit svépomocí a co přenechat profesionálům? Brožura stručně vysvětluje základní kroky proměny školní zahrady se zapojením dětí, rodičů, učitelů a odborníků.

více
Jak proměnit zahradu  na míru dětem a jejich vzdělávání

Školní zahrady a legislativa

Autor: Nadace Proměny Karla Komárka

Plánujete proměnit vaší školní zahradu v místo vybízející ke hře? Nevíte si rady, jak ošetřit požadavky kladené na herní prvky a venkovní hrací plochy z hlediska certifikace, hygieny, bezpečného provozu a údržby? Tento praktický rádce nabízí odpovědi na nejčastější otázky spojené s obnovou a provozem školní zahrady či hřiště.

více
Školní zahrady a legislativa

Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

Autor: Petr Daniš

První česká publikace, která přehledně shrnuje výsledky výzkumů o kontaktu dětí s přírodou z celého světa a především rozsáhlé výhody, které má kontakt s přírodou pro zdraví, učení a celkový rozvoj osobnosti dětí.

více
Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu: význam – plánování – realizace

Autoři: Elisabeth C. Gründler, Norbert Schäfer

Jak vytvořit zdraví prospěšný a přírodě blízký prostor pro děti uprostřed města? Jak proměnit školní zahradu či hřiště v místo plné volné a inspirativní hry? Publikace pojednává o venkovních prostorech, které byly vytvořeny pro děti.

více
Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu: význam – plánování – realizace

Učíme se v zahradě

Autoři: kolektiv autorů Chaloupky o.p.s.

Kniha Učíme se v zahradě je určena všem zájemcům o využívání školní zahrady jako přírodní učebny. Rozsáhlý manuál o problematice školních zahrad přináší spoustu praktických rad, jak zahradu založit, udržovat a jak ji s dětmi využívat ke vzdělávání a výchově.

více
Učíme se v zahradě

Praktická péče o školní zahradu společně se žáky

Autoři: kolektiv autorů Chaloupky o.p.s.

Může být zahrada i dílem žáků, nebo jen výtvor architekta a firem? Co a jak na zahradách s žáky pěstovat, jak se o rostliny starat? Tematické celky obsahují praktické návody a postupy k aktivitám na zahradě.

více
Praktická péče o školní zahradu společně se žáky

Školní zahrada jako přírodní učebna

Autor: Dana Křivánková

Soubor metodik s praktickými návody a postupy, jak založit přírodní učebnu ve školní zahradě, a jaké struktury a prvky vybudovat, aby byly současně vhodné pro přírodu i pro výuku žáků.

více
Školní zahrada jako přírodní učebna

Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání

Autorka: Kateřina Jančaříková

Kniha je určena především pedagogům předškolního vzdělávánní. Inspiraci v ní ale najdou nepochybně i rodiče, prarodiče nebo učitelé prvního stupně ZŠ či další pedagogičtí pracovníci. Kniha je rozdělena do tří částí, čtvrtou je seznam literatury a zdrojů.

více
Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání

  1  2  3  4  5 

 
 

dárci

KKCGMNDFischer

Podpořte nás