Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.
Pojďte se společně s dětmi rozhlédnout a zamyslet nad různými detaily města! Vytvořili jsme pro vás, pedagogy, pracovní listy, o které se můžete opřít při plánování aktivit s dětmi. Projděte se městem, jděte ven před školu nebo třeba do oblíbeného parku a povídejte si s dětmi o tom, jak své město vnímají.
Ateliér Naše město:
„Naše město“ je soubor didaktických karet, určených pedagogům 1. stupně základních škol. Jednotlivé dílny vedou děti k přemýšlení o tom, co ony samy mohou udělat, abychom se cítili lépe v prostředí města. Děti se zamýšlí nad tím, co je to veřejný prostor a co se v něm odehrává, seznamují se se základy krajinářské tvorby, kreslí a modelují vlastní plány budov či městských částí. Rozvíjejí si přitom tvořivost, estetické vnímání, učí se týmové spolupráci i občanské angažovanosti, a upevňují tak svůj vztah k okolnímu prostředí.
Dílny můžete uspořádat ve své škole i přilehlém okolí. Můžete si vyzkoušet všechny, nebo třeba jen jednu a výběr či pořadí dílen je na vás!
- Zabydlujeme městoDěti se učí přemýšlet o tom, jak zlepšit využití veřejného prostoru, navrhují jednoduché úpravy, změny funkčnosti, nové prvky mobiliáře, herní prvky a jiné objekty městského veřejného prostoru.
- Modelujeme terénDílna učí děti základům modelování krajiny a vnímání různorodosti prostředí kolem nás.
- Sledujeme materiálDěti ve městě hledají prvky přírody a lidmi vytvořené materiály. Následně vytvářejí vzorník přírodních a umělých materiálů vyskytujících se v prostředí města.
- Vymýšlíme příběhy z ulicDěti prostřednictvím loutkového divadla ztvárňují konkrétní místo a příběh jednoho dne v něm.
- Navrhujeme budovyDěti si zahrají na architekta a nakreslí návrh budovy s konkrétní funkcí a v daném architektonickém stylu.
- Hrajeme si na městoDěti se skrze hru v maskách seznámí s tvorbou města a územním plánováním. Zamyslí se nad vzájemnými vztahy jednotlivých budov a veřejného prostoru.
- Nasloucháme městuDěti zapojují různé smysly, učí se převádět zvukové vjemy do výtvarného díla a vnímají odlišný charakter různých částí města.
- Měníme náměstíDěti kreslí své návrhy na průhledné fólie, které pak fotografují na různých místech náměstí. O návrzích pak diskutují s ostatními.
- Sousedíme ve městěDěti se pokusí navrhnout komunitní zahradu tak, aby vyhovovala všem obyvatelům v okolí — dospělým i dětem, starým lidem i maminkám s kočárky.
Karty ke stažení v .pdf zde.
Pomocné odkazy či příklady budou postupně ke každé dílně doplněny.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.