Cestujeme se zahradou
Poznejte s dětmi geografické a historické souvislosti zahrady. Jak by vypadala, kdyby se nacházela na jiném místě na světě? Jaká byla její podoba v minulosti a jak se možná změní v budoucnosti? Cestujte se zahradou a vytvořte její příběh.
Cíl aktivity:
- Umožnit dětem vnímat prostor zahrady v souvislostech.
- Vzbudit zájem dětí o zahradu a její proměnu.
- Seznámit děti s principy utváření kulturní krajiny (město a příroda; architektura, zahrady, parky).
Věková skupina:
- ZŠ
- pro MŠ se zásadními úpravami a zjednodušením
Příklad realizace:
První část
Jak by vypadala zahrada, kdyby se nacházela na jiném místě na světě?
- Představte si zahradu v tropech. Co by zde rostlo? (palmy, liány…) Jaká zvířata by tu žila? (tygři, hadi…)
- Jak by vypadala zahrada na severním pólu? Rostliny pod sněhem a ledem. Kdo by zde žil? (lední medvědi, tuleni, lachtani…)
- Promítání fotek míst, kam by se školní zahrada mohla přesunout. Sledování podmínek, které by zahrada měla v daném prostředí.
- Putování zahrady celým světem - z Evropy na východ přes Rusko, Arábii, Grónsko, New York, Afriku a zpět.
Druhá část
Cestujeme se zahradou v čase
- Vyprávění o jednotlivých obdobích historie zahrady a okolí - od dinosaurů po dnešní den.
- Kreslení zahrady, staveb a předmětů vázaných k jednotlivým historickým obdobím (meotar, průhledné folie, siluety předmětů).
- Jak by zahrada vypadala úplně pradávno? Kdo a jak tohle místo obýval?
-
Nejstarší paleolit - Mladší doba železná Doba římská
Kreslení - zelená tráva, jeskyně, zvířata… -
Mladý paleolit
Kreslení - první chatrče, silueta mamuta, lovců, sochy Venuše -
Mladší doba železná
Kreslení - hradby kolem osady, vylepšené chatrče -
Středověk
Budování města za hradbami a kolem nich pole a tráva -
Baroko
Duchovní krajina - kreslení sochy svatého v krajině, aleje -
Industriální doba, 19. století
Kreslení - továrny, kouř a smog -
Co se na zahradě děje teď, jak vypadá?
Kreslení - současná podoba zahrady a okolí -
Jak bude zahrada vypadat v blízké a daleké budoucnosti?
Kreslení - zahrada, jakou by si děti přály + zahrada fantazie z budoucnosti
Rozhovory, diskuse
- Jak vznikly zahrady? Proč si ve městech vytváříme zahrady a parky?
- Jak se odlišuje školní zahrada od rodinné zahrady? Je školní zahrada veřejný prostor? V čem se od veřejného prostoru odlišuje a v čem se podobá?
- Jak myslíte, že bude zahrada vypadat za rok po proměně?
- Jak si představujete, že bude zahrada vypadat za 50, 100 a 1000 let? Co myslíte, že tu bude stát a co se tu bude dít? Jak bude vypadat zahrada budoucnosti?
Závěr
Děti pomocí meotaru a přikládáním jednotlivých folií s obrázky zahrají příběh zahrady. Příběh je možné natočit na video a vytvořit kolektivní film o proměnách zahrady.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.