Pocitová mapa zahrady
Zamyslete se s dětmi nad tím, jaké máme pocity a co je ovlivňuje. Zjistěte, zda může prostor kolem nás ovlivnit to, jak se cítíme. Jaké pocity máme na naší zahradě? Kde je nám dobře a kde nepříjemně?
Cíl aktivity:
- Zmapování prostoru zahrady.
- Pozorování proměny našich emocí skrze prostředí, ve kterém se nacházíme.
- Uvědomění si vztahu k místu.
Věková skupina:
- MŠ
- ZŠ
Příklad realizace:
Rozhovory, diskuse a procházka po zahradě:
- Kde se na zahradě cítíme dobře a kde špatně? Kterým místům se vyhýbáme a proč? Jaká místa máme na zahradě rádi?
- Jak se cítíme ve stísněném a jak ve volném prostoru?
- Jaké máme výhledy ze zahrady? A jaké výhledy ze školy do zahrady?
- Kde vychází slunce? A kde zapadá? Kde bývá odpoledne stín? Orientace vůči světovým stranám.
- Kudy vstupujeme do zahrady?
- Kde se cítíme v bezpečí?
- Co bychom na zahradě změnili, abychom se cítili lépe?
- Jak to, že některá místa na zahradě i jinde máme rádi? Jak vzniká vztah k místu?
- Vyznač, která místa máš na zahradě nejraději.
Nakresli, jak bys zahradu a jednotlivá místa v zahradě rád využíval.
- Děti postupně procházejí celou zahradou a do plánku zakreslují nebo označují (barevné samolepky), jak se v kterých částech zahrady cítí, jak je využívají a jak by je chtěly využívat. Takto zmapují celý prostor zahrady.
Závěr:
Děti si uvědomují, že prostředí, které je obklopuje, ovlivňuje to, jak se cítí.
Mapa může dále posloužit jako podklad pro přípravu projektového záměru a zadání pro architekta.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.