Zahrada starší než dinosaurus?
Ukažte dětem zahradu z jiného úhlu pohledu. Pátrejte s dětmi po místních příbězích. Rozvíjejte jejich vztah k místu, zahradě a místní historii.
Cíl aktivity:
- Poznávání místa a jeho významu
- Pátrání po historických, geografických a sociálních souvislostech zahrady a školy
- Prohlubování vztahu dětí k místu, ve kterém žijí
Věková skupina:
- ZŠ
- po úpravách a zjednodušení i MŠ
Příklad realizace:
Vycházka po zahradě a okolí
- Co všechno už naše zahrada pamatuje? Myslíte, že znáte historii své zahrady a míst, kde si hrajete? Co se kdysi na zahradě nacházelo nebo mohlo nacházet? Od kdy tu stojí škola?
- Jak dlouho zde rostou stromy? Co asi pamatují?
- Neskrývá naše zahrada zakopaný poklad z královského paláce, který zde mohl kdysi stát, nebo kostru dinosaura? Zjistěte, kdo chodil po stejném místě dávno před vámi!
- Jaké stopy minulosti a přítomnosti můžeme na zahradě nalézt?
Širší souvislosti, pátrání po zajímavostech, diskuse
- Když se díváme severozápadním směrem, máme před sebou Londýn. Kolik myslíte, že nás odděluje kilometrů?
- Na pozemek o rozloze naší zahrady by se vešla například hora Říp, zaoceánská loď nebo Petřínská rozhledna.
- Kdo myslíte, že tu žil před dvěma sty lety? A kdo před naším letopočtem? Jak se zdejší obyvatelé živili a co dělali?
Návštěva sousedů, rozhovory s pamětníky
- S čím a s kým naše zahrada sousedí, co si pamatují sousedé?
- Jak kdysi vypadalo okolí školy a zahrady?
- Paní kuchařka si pamatuje, že před 20 lety tady stával…
- Pátrání po dobových fotografiích a pohlednicích.
Společná diskuse
- Jaký vlastní zážitek ze zahrady se vám nejvíce vryl do paměti?
- Co už jsme na zahradě zažili my, co bychom na ní ještě chtěli zažít a co bychom chtěli, aby na ní zažily naše děti, vnoučata, kamarádi…? Jak asi bude zahrada vypadat za 20, 50, 100 let?
Výtvarná dílna
- Nakresli/namaluj svůj příběh o zahradě nebo zážitek ze zahrady. Tvorba společné koláže všech příběhů.
- Odlití stop ze zahrady. Modelování stopy dinosaura, lidské stopy nebo obtisků přírodnin.
Závěr:
Děti při vycházce po zahradě a okolí přemýšlejí, hledají souvislosti, zajímavosti, staré příběhy. Porovnávají minulost a přítomnost místa. Kreslí, malují a vytvářejí koláže příběhů o zahradě a zážitků ze zahrady. Zahrada se pro ně stává známým místem, utvářejí si k němu vztah.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.