Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 
Zahrada starší než dinosaurus?

Zahrada starší než dinosaurus?

Ukažte dětem zahradu z jiného úhlu pohledu. Pátrejte s dětmi po místních příbězích. Rozvíjejte jejich vztah k místu, zahradě a místní historii.


Cíl aktivity:

  • Poznávání místa a jeho významu
  • Pátrání po historických, geografických a sociálních souvislostech zahrady a školy
  • Prohlubování vztahu dětí k místu, ve kterém žijí

Věková skupina:

  • po úpravách a zjednodušení i MŠ

Příklad realizace:

Vycházka po zahradě a okolí

  • Co všechno už naše zahrada pamatuje? Myslíte, že znáte historii své zahrady a míst, kde si hrajete? Co se kdysi na zahradě nacházelo nebo mohlo nacházet? Od kdy tu stojí škola?
  • Jak dlouho zde rostou stromy? Co asi pamatují?
  • Neskrývá naše zahrada zakopaný poklad z královského paláce, který zde mohl kdysi stát, nebo kostru dinosaura? Zjistěte, kdo chodil po stejném místě dávno před vámi!
  • Jaké stopy minulosti a přítomnosti můžeme na zahradě nalézt?

Širší souvislosti, pátrání po zajímavostech, diskuse

  • Když se díváme severozápadním směrem, máme před sebou Londýn. Kolik myslíte, že nás odděluje kilometrů?
  • Na pozemek o rozloze naší zahrady by se vešla například hora Říp, zaoceánská loď nebo Petřínská rozhledna.
  • Kdo myslíte, že tu žil před dvěma sty lety? A kdo před naším letopočtem? Jak se zdejší obyvatelé živili a co dělali?

Návštěva sousedů, rozhovory s pamětníky

  • S čím a s kým naše zahrada sousedí, co si pamatují sousedé?
  • Jak kdysi vypadalo okolí školy a zahrady?
  • Paní kuchařka si pamatuje, že před 20 lety tady stával…
  • Pátrání po dobových fotografiích a pohlednicích.

Společná diskuse

  • Jaký vlastní zážitek ze zahrady se vám nejvíce vryl do paměti?
  • Co už jsme na zahradě zažili my, co bychom na ní ještě chtěli zažít a co bychom chtěli, aby na ní zažily naše děti, vnoučata, kamarádi…? Jak asi bude zahrada vypadat za 20, 50, 100 let?

Výtvarná dílna

  • Nakresli/namaluj svůj příběh o zahradě nebo zážitek ze zahrady. Tvorba společné koláže všech příběhů.
  • Odlití stop ze zahrady. Modelování stopy dinosaura, lidské stopy nebo obtisků přírodnin.

Závěr:

Děti při vycházce po zahradě a okolí přemýšlejí, hledají souvislosti, zajímavosti, staré příběhy. Porovnávají minulost a přítomnost místa. Kreslí, malují a vytvářejí koláže příběhů o zahradě a zážitků ze zahrady. Zahrada se pro ně stává známým místem, utvářejí si k němu vztah.

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás