Průzkum zahrady
Školní zahrada je místem zdánlivě už objeveným. Víme, kudy vcházíme na zahradu, známe místa, kam si chodíme hrát nebo kde rostou pampelišky. Pokud se ale vydáme na průzkum po nových trasách, můžeme sami nebo spolu s ostatními nalézat netušené malé velké objevy.
Cíl
- Prozkoumat prostor zahrady a dívat se na něj novýma očima.
- Vyzkoušet si propojovat různá místa v zahradě, navrhnout a výtvarně ztvárnit nové cesty zahradou.
Věková skupina
- MŠ
- Lze přizpůsobit i pro 1. st. ZŠ
Příklad realizace
- Úvod: Znáte dobře svou školní zahradu? Znáte všechna její zákoutí? Na jaká místa v zahradě a kudy nejčastěji chodíte? Jsou místa, která máte rádi a kam se naopak chodit bojíte? Máte na některá z míst veselé vzpomínky?
- Pokuste se s dětmi výtvarně vyznačit cestičky, které vedou na oblíbená místa, místa setkávání anebo na místa, kam se běžně nesmí či nechodí.
- Zkuste určit jeden centrální bod, ze kterého povedou cestičky na místa, která děti zvolí.
- Cestičky můžete vyznačit sypáním mouky nebo písku, pokládáním provázků, klacíků, kamínků, listí nebo třeba vytrháváním trávy.
- Vymyslete společně nové trasy cest. Zkoušejte cesty spojovat a vytvářet různé okruhy. Každá trasa může mít svou barvu anebo k vyznačení použijte různé materiály.
- Jak se od sebe trasy odlišují a kam vedou? Co vidíme po cestě vybranou trasou?
- Zmapujte prostor celé zahrady a zjistěte, které místo a jaká cesta k němu se vám líbí nejvíce a proč.
Závěr
Zahrada může být malá nebo velká, nudná či inspirující – podle toho, jak se na ni díváme. Pozorováním a procházením zahradou po dosud neznámých trasách se děti učí citlivěji vnímat prostor a nalézat v něm nové podněty.
Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.