Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 
Průzkum zahrady

Průzkum zahrady

Školní zahrada je místem zdánlivě už objeveným. Víme, kudy vcházíme na zahradu, známe místa, kam si chodíme hrát nebo kde rostou pampelišky. Pokud se ale vydáme na průzkum po nových trasách, můžeme sami nebo spolu s ostatními nalézat netušené malé velké objevy.


Cíl

  • Prozkoumat prostor zahrady a dívat se na něj novýma očima.
  • Vyzkoušet si propojovat různá místa v zahradě, navrhnout a výtvarně ztvárnit nové cesty zahradou.

Věková skupina

  • Lze přizpůsobit i pro 1. st. ZŠ

Příklad realizace

  • Úvod: Znáte dobře svou školní zahradu? Znáte všechna její zákoutí? Na jaká místa v zahradě a kudy nejčastěji chodíte? Jsou místa, která máte rádi a kam se naopak chodit bojíte? Máte na některá z míst veselé vzpomínky?
  • Pokuste se s dětmi výtvarně vyznačit cestičky, které vedou na oblíbená místa, místa setkávání anebo na místa, kam se běžně nesmí či nechodí.
  • Zkuste určit jeden centrální bod, ze kterého povedou cestičky na místa, která děti zvolí.
  • Cestičky můžete vyznačit sypáním mouky nebo písku, pokládáním provázků, klacíků, kamínků, listí nebo třeba vytrháváním trávy.
  • Vymyslete společně nové trasy cest. Zkoušejte cesty spojovat a vytvářet různé okruhy. Každá trasa může mít svou barvu anebo k vyznačení použijte různé materiály.
  • Jak se od sebe trasy odlišují a kam vedou? Co vidíme po cestě vybranou trasou?
  • Zmapujte prostor celé zahrady a zjistěte, které místo a jaká cesta k němu se vám líbí nejvíce a proč.

Závěr

Zahrada může být malá nebo velká, nudná či inspirující – podle toho, jak se na ni díváme. Pozorováním a procházením zahradou po dosud neznámých trasách se děti učí citlivěji vnímat prostor a nalézat v něm nové podněty.

Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás