Obrazárna v zahradě
Prostor zahrady láká k prozkoumání. Známe opravdu všechna místa, zákoutí a detaily? Co kdyby se z každého našeho pohledu stal obraz? Hledáním obrazů v zahradě zaměříme svou pozornost na detail a objevíme nové pohledy na známý prostor.
Cíl
- Objevovat místa a nepoznaná zákoutí na zahradě.
- Naučit se vnímat detaily v prostoru jako jedinečné malé obrazy.
- Prozkoumat prostor zahrady a dívat se na něj novýma očima.
Věková skupina
- MŠ
- Lze přizpůsobit i pro 1. st. ZŠ
Příklad realizace
- Vyrobte dětem malé rámečky cca 10 x 10 cm z pevnějšího papíru. Vystřižené okénko uprostřed může mít tvar čtverce, kruhu nebo obdélníku.
- Nechte děti, ať chodí po zahradě s rámečky a pozorují své okolí skrz ně, jakoby se dívaly okénkem. Můžou pozorovat prostředí kolem sebe a soustředit se na menší detaily v prostoru, kterých si běžně nevšímáme. Mohou si představovat, že to, co okénkem vidí, je zarámovaný obraz.
- Děti si vyberou jedno místo a připevní nebo položí tam svůj rámeček tak, aby okénkem v rámečku bylo vidět to, co chtějí ukázat ostatním. Pokud budou děti potřebovat rámečky zapíchnout do země, můžete na zadní stranu rámečku přilepit špejli.
- Všichni si pak společně mohou projít prostor a prohlédnout si „výstavu obrazů“.
- Návazně může každý svůj obraz – tedy to, co vidí ve svém okénku – zakreslit na další papír – stejně velký, jako byl ten s vystřiženým okénkem. Okénko tentokrát podlepíme papírem, aby bylo možné do něj kreslit. Obrázky ze zahrady je pak možné vystavit ve školce.
Závěr
Náš vztah k místu je ovlivněn tím, jak prostor vnímáme a jak dobře jej známe. I malé detaily ovlivňují to, jak se v prostoru cítíme. Skrze pozorování a objevování zahrady děti navazují užší kontakt s prostorem, zahrada se pro ně stává blízkým místem plným inspirace a překvapení.
Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.