Hledáme tvary
Poznávejte s dětmi prostředí kolem školy skrze rozlišování jeho tvarosloví. Prozkoumejte školní zahradu a v nalezených předmětech či objektech hledejte tvary. Jaký tvar má kámen, stéblo trávy nebo dlažební kostka? Vytvořte s dětmi vzorník tvarů z předmětů nalezených na zahradě.
Cíl
- Průzkum terénu školní zahrady nebo okolí školy.
- Pozorování a záznam skutečných tvarů předmětů nebo objektů na zahradě.
- Stylizace tvarů a práce se vzory (rastry).
Věková skupina
- MŠ
Příklad realizace
- Úvodní rozhovor: Jaké tvary znáte? Čtverec, kruh, obdélník… Ne všechno kolem nás má ale takto jasný geometrický tvar. Dokázali byste popsat tvar větve, rozprsklé kapky, stébla trávy nebo mraku na obloze?
- Obkreslujte s dětmi reálné tvary předmětů a objektů, které najdou na zahradě nebo v okolí školky.
- Z obkreslených tvarů vytvořte razítka – tvary vystřihněte z pěnové hmoty a nalepte oboustrannou lepicí páskou na dřevěnou destičku, na lepenku/karton nebo na silnější pěnovou hmotu.
- Razítka zkuste obtiskovat na papíry. Děti mohou pomocí jednoho razítka tvořit různé vzory (rastry). Razítko lze otiskovat postupně vedle sebe, otáčet s ním nebo ho libovolně vrstvit.
Závěr
Zahrada se stává místem, kde je možné najít spoustu zajímavých tvarů ke hře. Děti si všímají konkrétních tvarů věcí ve svém okolí. Vnímají rozdíl mezi ideálním tvarem a tvarem skutečným. Dokáží si hrát s abstrahovanými tvary a vytvářet z nich nové struktury.
Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.