Barevná zahrada
Objevujte s dětmi škálu barev a barevných odstínů na zahradě. Pozorujte, jak se barvy okolního prostředí mění během dne i během celého roku. Všímejte si, jak se odlišují přírodní barvy od uměle vyrobených. Vyrobte s dětmi vlastní barvy s využitím přírodních materiálů ze zahrady. Vyzkoušet můžete také tvorbu barevného vzorníku zahrady z přírodnin.
Cíl
- Naučit se využívat přírodní zdroje ze školní zahrady.
- Pozorovat rozdíly mezi přírodními barvami a barvami umělými.
- Vyzkoušet si výrobu barvy z přírodních materiálů.
- Nalézat a porovnávat různé odstíny přírodních barev v jejich přirozeném prostředí.
Věková skupina
- MŠ a 1. stupeň ZŠ
Příklad realizace
- Úvod: Jak barvy vlastně vznikají a kde se berou? Kolik barev a odstínů dokážeme rozeznat? Jaké barvy by použil malíř, kdyby maloval zahradu? Jak se barvy prostředí kolem nás mění podle intenzity světla během dne a jak během roku? Zkuste využít přírodní zdroje ze školní zahrady a namíchejte z nich vlastní barevné odstíny.
- Hledejte s dětmi vhodné materiály pro výrobu přírodních barev. Zaměřte se na přírodní zdroje, ze kterých by bylo možné vytvořit barvu nebo barevnou hmotu – hlína, tráva, písek, piliny, mechy, plody apod.
- Materiál zkuste rozmělnit na co nejmenší kousky (trhat, drtit, rozmixovat atd.). Přidejte vodu a pojivo – je možné míchat s moukou nebo škrobem, případně s lepidlem (Herkules) nebo s tekutým lepidlem na tapety.
- Vytvořenou barevnou hmotou zkuste malovat. Experimentujte dál. Přidávejte libovolně např. písek nebo hlínu a tvořte nové barevné odstíny.
- Přírodní barvy lze připravit také s použitím koření (červená paprika, kurkuma, drcený kmín, drcený hřebíček atd.). Koření můžete přimíchat do nalezených vzorků ze zahrady nebo je vyzkoušet samostatně s moukou, která opět poslouží jako pojivo.
- Pokud zrovna nechcete pracovat s vodou, zkuste suché sypané obrazy, které můžete proměňovat nasucho štětcem.
- Můžete také vytvořit barevný vzorník vaší zahrady v určitém ročním období – nasbírejte s dětmi do uzavíratelných igelitových sáčků barevné vzorky ze zahrady (trávu, listy, hlínu, klacky apod.). Porovnávejte odstíny jednotlivých barev.
Závěr
Děti dokáží rozeznat barvy a jejich odstíny. Všímají si odlišností mezi přírodními barvami a barvami umělými. Naučily se vyrobit si barvy z přírodních zdrojů. Vnímají rozmanitost prostředí a jeho proměnlivost.
Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.