Spirálové molo_průvodce Land Artem
Inspirujte se pro tvorbu a hraní si v přírodě uměleckým směrem Land Art. Vycházejte z děl jednotlivých umělců. Chtěli byste mít v zahradě kousek moře? Jak by vypadala vaše zahrada, kdyby na ní během jednoho dne vyrostlo kamenné spirálové molo?
Cíl aktivity
- Zamyslet se nad možnostmi zahrady a prací s přírodninami.
- Utvořit si vztahu k místu, kde děti žijí.
- Naučit se novému uměleckému směru, poznat, co to je umění v krajině.
- Vytvořit s dětmi výtvarný prvek v zahradě.
Věková skupina
- MŠ
- 1. stupeň ZŠ
Příklad realizace
- Úvod: Už vám někdy tvar cesty, louky, kopce či parku něco připomínal? Představovali jste si pod těmito tvary něco konkrétního? Víte, že umělci dokonce přetváří tyto součásti krajiny ve známé tvary? Víte co to je land art – jak bychom to mohli přeložit (téma pro žáky 1. stupně ZŠ)? Už jste někdy viděli umění v krajině?
- Motivace: Představte si, že by se do vaší zahrady vylilo moře. Šumělo by, šplouchalo… A my bychom v tomto moři potřebovali vytvořit molo, po kterém by se dalo chodit, hrát a běhat. (Opravdové veliké molo ve tvaru spirály vytvořil landartový umělec Robert Smithson v roce 1970 v Americe[1] - téma pro žáky 1. stupně ZŠ).
- Realizace: Sesbírejte kamení na jednu hromádku. Kamení může být malé ze školní zahrady, ale také přinesené z procházky. Molo je možné sestavit z klacků nebo šišek.
- Projděte se zahradou a vyberte vhodné místo pro molo. Společně vyzkoušejte, kudy by spirála mohla vést, vyberte s dětmi vhodné místo. Vyšlapejte tudy cestičku či vyznačte spirálu listím nebo moukou. Poté si rozdělte úkoly a společně vytvořte jednu velikou spirálu z kamení či jiného materiálu, po které se bude dát chodit. Pro děti věku 3-4 roky je vhodné na začátku aktivity vysvětlit, co je to spirála. Mohou si ji zkusit nakreslit na papír.
- Závěr, reflexe: Na závěr si všichni vyzkoušejte chůzi po molu, zkuste držet balanc. Povídejte si o celé akci. O tom, že v krajině můžeme takových tvarů vidět mnoho, ať už jsou vytvořené přírodou nebo umělcem. Po molu pak mohou děti lézt, chodit, hrát si - jak dlouho budete chtít…
Závěr
Přibližte dětem krajinné umění vaší zahradou a zahradu krajinným uměním. Užijte si šumění… stromů.
[1] Robert Smithson (1938-1973), americký výtvarník. Dílo např.: 1971 - Broken Circle, 1971 - Spiral Hill, NL

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.