Létající zahrady
Představte si, že by celý svět, všechny světadíly, území a krajiny visely z nebe na provázcích. Krajiny by levitovaly volně v prostoru, každá by se na provázku pohupovala ve směru větru… Jedna by byla výš, jiná níž. A nejen velké krajiny, ale i louky, parky a hlavně zahrady. Jedna taková zahrada na provázku by byla i ta vaše. Byla by to létající zahrada!
Cíl aktivity
- Zamyslet se nad vlastnostmi zahrady, co ji charakterizuje, z jakých částí se skládá, jaké materiály v ní nalezneme.
- Naučit se vnímat zahradu jako fungující celek.
- Využívat přírodní materiály k výtvarné tvorbě. Vyrobit vyváženou konstrukci symbolizující vaší zahradu.
Věková skupina
- 1. stupeň ZŠ
- MŠ (volba pomocného materiálu, jednodušší forma výkladu)
Příklad realizace
- Motivace (mladší děti): Jak vypadá vaše zahrada? Kam si chodíte hrát? Co všechno můžeme na zahradách najít? Z čeho se zahrady skládají? Představte si, že by vaše zahrada visela na provázku. Každá krajinka někde jinde, každá by se ve větru pohupovala jinak.
- Motivace (starší děti): Z nalezených přírodnin vyrobte vyváženou konstrukci, tzv. mobil. Inspirujte se dílem amerického umělce Alexandera Caldera[1], který takové mobily v polovině 20. století tvořil. Jednalo se vždy o vyvažování drobných kovových částí. Vytvořte podobný mobil z přírodnin nalezených ve vaší zahradě.
- Realizace: Prozkoumejte s dětmi vaší zahradu a vymyslete, jaké materiály (přírodniny) nejvíce charakterizují vaší zahradu. Přírodniny sesbírejte a vytvořte konstrukci podobnou Calderovým mobilům, která bude z klacíků, mechů, trávy či květin. Vyberte si na zahradě místo (větev, prolézačku), ze kterého bude vaše létající zahrada viset, a přivažte na něj první provázek. Přírodniny pak k sobě važte dalšími provázky (malé děti si mohou pomoci papírovou lepcí páskou). Na začátku může učitelka postup předvést. Pracovat můžete sami i ve skupinkách.
- Závěr, reflexe: Zopakujte si, jaké jste nasbírali materiály, jaké byly pro vaši zahradu charakteristické. Povídejte si o vašich dílech, popište, jaká část co znamená. Jestli se ve vaší létající zahradě najdou stromy, nebo prolézačky, studánka, záhony, jestli se tam bude moci dát lézt po stromech. Vymyslete příběh vaší létající zahrady.
Závěr
Vyzdobte si těmito mobily zahradu, udělejte z ní galerii, anebo si jen tak lehněte pod strom a koukejte na svá díla, jak se ve větru pohupují…

Didaktické karty Naše město
Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?
Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

Hory pořád hory
Jaké by to bylo, kdyby vám na zahradě vyrostly hory? Chtěli byste bydlet mezi obrovskými kopci? Máte na zahradě alespoň malý kopeček? Zkuste si představit, že kamení na vaší zahrádce je obrovská skála, a vy jste malincí jako brouci. Naučte se vnímat každý kousek zahrady, její části, detaily, materiály i terén.