Kolodějova zahrada života
Zahrada, která podobně jako les, potok, skála nebo louka ve volné přírodě nabízí pestrou paletu podnětů ke hře, je pro děti i pedagogy nekonečným zdrojem inspirace a tedy i ideálním prostorem pro zážitkové učení. Právě takovou má Základní a Mateřská škola v Praze-Kolodějích. Zahrada může sloužit jako celoroční učebna pod širým nebem i jako místo společných setkání a tradičních akcí.
Kolodějská školní zahrada původně nabízela sice velký, ale poměrně fádní prostor a několik vysloužilých herních prvků. Cílem její proměny bylo vytvořit místo, které bude děti inspirovat, posilovat jejich vztah k přírodě a životnímu prostředí. Prostor zahrady je dnes rozdělen do čtyř zón, které představují jednotlivé živly – vodu, oheň, vzduch a zemi. S každým z nich se děti mohou seznámit a bezpečně s ním experimentovat. K hrátkám s vodou a pozorování drobných vodních živočichů mohou děti využívat mokřad se systémem dřevěných vodních korýtek a jezírko. Živel země zastupuje pěstební část s vyvýšenými záhony. Místem pro společná setkávání, zároveň reprezentujícím živel ohně, je kamenný prostor ohniště s posezením.
Zatímco ti nejmenší ocení rozsáhlou pískovou plochu v centrální části zahrady, pro starší děti bylo zachováno sportovní hřiště. Různé části zahrady propojuje červená betonová stezka, ideální pro řádění na koloběžkách nebo kolečkových bruslích. Cesta je také spojujícím motivem odkazujícím k historii Koloděj. Svým tvarem má zároveň evokovat přítomnost dobrého ducha zahrady, skřítka Koloděje, který děti od počátku proměnou provázel.
Na přípravě i náročné realizaci projektu se podíleli učitelé, děti a rodiče, zástupci města, dobrovolníci z řad místních lidí i další nadšenci a dárci. Autorem projektu jsou architektky Marcela Steinbachová a Pavlína Malíková. Nová zahrada se také pyšní dvěma neobvyklými přírodními herními prvky – dřevěným korábem a kamenným lesem, jejichž autory jsou výtvarník Jaroslav Eduard Dvořák a zahradní architekt Stanislav Špoula. Na průběh jejich instalace se můžete podívat tady.
Pokud vás zahrada zaujala, více se o její proměně můžete dozvědět zde.
Realizace tohoto projektu byla podpořena Nadací Proměny Karla Komárka v rámci grantového programu Zahrada hrou.

Zahrada jako „oáza inspirace“
Rádi byste proměnili chátrající školní zahradu v inspirativní a rozmanitou oázu, kde mohou děti bezpečně objevovat okolní svět? Inspirujte se proměnou zahrady mateřské školy Na Výšinách v Praze 7, která svůj koncept založila na vytvoření zelené oázy uprostřed zástavby v dopravně rušné části města.

Zahrada jako „cesta do světa“
Také jste si jako malí nejraději hráli na místech, kterým nechyběla skrytá zákoutí a tajemná křoviska? Milují to i dnešní děti, jen bohužel nemají tolik příležitostí k volné hře a samostatnému objevování. A to i přesto, že takové aktivity pozitivně přispívají k rozvoji schopností, dovedností a fantazie – obzvláště v předškolním věku. Inspirujte se přístupem Mateřské školy Arabská se speciální péčí v Praze 6, která svoji zahradu přizpůsobila představě cesty do světa, jež děti učí nezávislosti a samostatnosti.

Zahrada v Českém Brodě: Staré jako nové
Chybí vám finanční prostředky na proměnu školní zahrady či dětského hřiště? Inspirujte se zrekonstruovanou zahradou Mateřské školy Kollárova v Českém Brodě. Najdete v ní řadu nápadů, jak lze pomocí recyklace starých prvků přeměnit zanedbaný prostor v místo na hraní.

Logopedická zahrada hrou? Jde to! Inspirujte se.
Školní zahrady mohou mít mnoho podob. Umíte si představit, že si pro své dítě můžete vybrat školu podle kvality výuky i prostředí, které poskytuje? A co teprve představa školy, jejíž zahrada je přizpůsobená zaměření školy a specifickým potřebám dětí? V pražských Bohnicích se podařilo takovou zahradu realizovat – je vytvořená na míru škole, dětem i učitelům.