I na malé ploše se to může vlnit nápady
Nevíte si rady, jak co nejlépe využít prostor na školní zahradě? I malá plocha může nabízet nespočet podnětů ke kreativní hře. Zajímavé nápady můžete načerpat z proměny zahrady Mateřské školy Vodnická v Praze – Újezdě.
Prostor zahrady původně tvořila rovná jednotvárná plocha ve tvaru písmene L obehnaná betonovou zdí. Cílem její proměny bylo vytvořit rozmanitější prostor pro volnou a kreativní hru dětí, zahradničení a také zdravý kontakt s přiměřeným rizikem.
Nový koncept zahrady nazvaný „Na vlnách“ je založený na hravých modelacích terénu, doplněných zelení a jednoduchými, variabilními herními prvky. Námořnické pojetí zahrady dotvářejí zemní domek s periskopem, kůloviště s kormidlem nebo zvukovod, kterým se mohou děti mezi sebou domlouvat napříč celou zahradou. Najdeme tu i lanový mostek nad stezkou vinoucí se mezi kopečky či vyhlídku se skluzavkou. V zahradě je několik pěstebních záhonů, které pomohli založit učitelé a rodiče. S další péčí o rostlinky pomáhají děti. Zahrada nabízí také prostor pro výtvarné činnosti. Originální mini-krajina zásadně rozšířila možnosti dětských her i výuky a současně změnila původně fádní výhled z velkých oken budovy školky.
Do celkové proměny zahrady se opakovaně zapojovali učitelé i rodiče s dětmi. Podívejte se na video, které vám přiblíží proces spolupráce rodičů, učitelů a dětí s autorkami návrhu, architektkami Evou Jeníkovou, Magdalenou Smetanovu a Janou Pyškovou.
Pokud vás zahrada zaujala, více se o její proměně můžete dozvědět zde.
Realizace tohoto projektu byla podpořena Nadací Proměny Karla Komárka v rámci grantového programu Zahrada hrou.
Může vás zajímat
Proměna školní zahrady za vysokou zdí v duchu čtvera ročních období

Zahrada jako „oáza inspirace“
Rádi byste proměnili chátrající školní zahradu v inspirativní a rozmanitou oázu, kde mohou děti bezpečně objevovat okolní svět? Inspirujte se proměnou zahrady mateřské školy Na Výšinách v Praze 7, která svůj koncept založila na vytvoření zelené oázy uprostřed zástavby v dopravně rušné části města.

Kolodějova zahrada života
Zahrada, která podobně jako les, potok, skála nebo louka ve volné přírodě nabízí pestrou paletu podnětů ke hře, je pro děti i pedagogy nekonečným zdrojem inspirace a tedy i ideálním prostorem pro zážitkové učení. Právě takovou má Základní a Mateřská škola v Praze-Kolodějích. Zahrada může sloužit jako celoroční učebna pod širým nebem i jako místo společných setkání a tradičních akcí.

Zahrada jako „cesta do světa“
Také jste si jako malí nejraději hráli na místech, kterým nechyběla skrytá zákoutí a tajemná křoviska? Milují to i dnešní děti, jen bohužel nemají tolik příležitostí k volné hře a samostatnému objevování. A to i přesto, že takové aktivity pozitivně přispívají k rozvoji schopností, dovedností a fantazie – obzvláště v předškolním věku. Inspirujte se přístupem Mateřské školy Arabská se speciální péčí v Praze 6, která svoji zahradu přizpůsobila představě cesty do světa, jež děti učí nezávislosti a samostatnosti.

Zahrada v Českém Brodě: Staré jako nové
Chybí vám finanční prostředky na proměnu školní zahrady či dětského hřiště? Inspirujte se zrekonstruovanou zahradou Mateřské školy Kollárova v Českém Brodě. Najdete v ní řadu nápadů, jak lze pomocí recyklace starých prvků přeměnit zanedbaný prostor v místo na hraní.

Logopedická zahrada hrou? Jde to! Inspirujte se.
Školní zahrady mohou mít mnoho podob. Umíte si představit, že si pro své dítě můžete vybrat školu podle kvality výuky i prostředí, které poskytuje? A co teprve představa školy, jejíž zahrada je přizpůsobená zaměření školy a specifickým potřebám dětí? V pražských Bohnicích se podařilo takovou zahradu realizovat – je vytvořená na míru škole, dětem i učitelům.