
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Navrhujeme zahradu hrou
Zpracování návrhu zahrady představuje stěžejní část celého projektu. Kvalitní návrh zpracovaný odborníkem pomůže rozšířit využití celé zahrady. Odborníci přizvaní do přípravy návrhu přinesou nové podněty, které obohatí celkové řešení zahrady. Navrhování je společný proces, ve kterém je důležité prodiskutovat názory budoucích uživatelů zahrady – dětí, učitelů i rodičů.
- spolupráce s architektem vám přinese nový komplexní pohled na zahradu a může zkvalitnit její využití
- umělec vnáší do řešení kreativitu a dokáže vytvořit prvky na míru potřebám školy
- další přizvaní odborníci (psycholog, speciální pedagog, sociolog) mohou pomoci přizpůsobit řešení zahrady vzdělávacímu programu školy a potřebám dětí i komunity
- po předání projektového záměru a zadání architektovi začíná práce na tvorbě návrhu a zpracování projektové dokumentace
- během tvorby návrhu je důležité průběžné připomínkování, vzájemná komunikace a akceptace finálního řešení celým týmem
- společné navrhování může být pro děti zábavou, při které se podílejí na reálném projektu s konkrétními výsledky
- tvorba návrhu se může stát hlavním tématem školy pro dané období, zapojení dětí, učitelů a rodičů je stěžejní pro přijetí návrhu za své
- důležitou roli hraje pružná komunikace navenek s vybranými dodavateli (architekt, umělec) i interně v rámci celé školy (učitelé, děti, rodiče)
- propagace návrhu přitáhne zájem medií a potenciálních partnerů projektu
Pro dotazy můžete využít naše kontakty.
verze pro tisk