
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Stavíme zahradu hrou
Realizace úprav zahrady je dlouho očekávanou fází projektu. Po náročných přípravách se konečně zahrada začne měnit a projekt pomalu získává reálné obrysy. Rozsah úprav se odvíjí od projektového záměru, architektonického návrhu zahrady a navržené etapizace. Může se jednat o komplexní obnovu celé zahrady včetně terénních, stavebních a vegetačních úprav nebo půjde pouze o menší zásahy ve vybraných částech zahrady. I malé proměny mají smysl a mohou zlepšit podmínky pro využívání zahrady s dětmi.
- zjistěte, které práce pro vás může zajistit někdo z rodičů, z místních partnerských organizací či firem
- dohodněte se s učiteli, rodiči a dětmi, které práce zvládnete pokrýt vlastními silami a určete termíny pracovních setkání
- předškolní děti práce na zahradě s dospělými přitahuje a je pro ně vyhledávanou zábavou
- větší děti bude práce bavit, pokud je vtáhneme už do navrhování a sestavíme týmy zodpovědné za konkrétní fáze projektu
- pro práce, které sami nezvládnete, je nutné vybrat dodavatele stavby (dle finančního rozsahu počítejte s veřejnou zakázkou)
- realizační fáze projektu je velmi náročná na komunikaci, bez které projekt nemá šanci na úspěch – stanovte si kontaktní osoby
- dohodněte se s architektem na výkonu autorského dozoru – tím získáte větší záruku toho, že bude realizace odpovídat architektonickému návrhu
- realizaci stavby průběžně kontrolujte a dílo převezměte až po dořešení všech vad a nedodělků
- zaznamenávejte s dětmi postupnou proměnu zahrady a zapojení celé školy – vzpomínky se stanou společnou hodnotou posilující zájem o další vývoj zahrady
- propagace projektu bude příjemnou reklamou pro všechny zúčastněné – děti, rodiče, učitele i dodavatele – kdo by se rád nepochlubil dobrým výsledkem?
- Po dokončení obnovy zahrady vyhodnoťte výsledky projektu – Přinesl projekt očekávané výsledky? Jak se změnilo využívání zahrady? Co můžeme ještě zlepšit?
Pro dotazy můžete využít naše kontakty.
verze pro tisk