Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 

Aktivity s dětmi, rodiči a učiteli

Jaké nové aktivity chcete s dětmi na zahradě realizovat? Jakým způsobem zapojíte děti, učitele a rodiče do přípravy a realizace projektu? Aby zahrada dobře fungovala s ohledem na potřeby všech svých uživatelů, potřebujete pro svůj záměr získat zájem a nadšení ostatních, vtáhnout je do dění, informovat je. Skrze aktivity zapojující děti do projektu podpoříte jejich vztah k místu a vnímavost k prostředí, ve kterém žijí.

  • nejprve diskutujte mezi učiteli, co od proměny očekáváte, jaké jsou vaše potřeby a přání
  • řešte věci přímo v terénu, bavte se o možnostech nových aktivit
  • zapojte děti, nechte je poznat zahradu z nových úhlů pohledu
  • jděte na to hravě, pátrejte s nimi po historii zahrady, po příbězích pamětníků, zmapujte s nimi místa, která mají rády, kde se cítí nepříjemně; zapojením dětí budujete jejich vztah k místu, rozvíjíte jejich tvořivost, estetické vnímání i občanskou angažovanost
  • vzbuďte zájem rodičů, pozvěte je na společné akce s dětmi v zahradě, řekněte jim o svých plánech, vzájemně se lépe poznejte
  • posilujte vědomí komunity, získejte nové pomocníky a partnery, přenechte část iniciativy jim
  • realizace projektu se může stát příležitostí pro vzájemná setkávání
  • tematicky zaměřené akce a workshopy určené pro dospělé i děti nalákají k účasti
  • pro rodiče na mateřské dovolené může být práce na projektu příjemným zpestřením péče o děti
  • fyzická práce na zahradě se může stát vyhledávanou změnou pro duševně zaměstnané rodiče

Inspirujte se našimi náměty aktivit. Některé z nich můžete realizovat během přípravy a v průběhu projektu, další v rámci běžných řízených činností s dětmi na zahradě.

verze pro tisk
Didaktické karty Naše město

Didaktické karty Naše město

Jaké je naše město? Najdeme v něm nějaké barvy, vůně? Co ho utváří? Jak se v něm cítíme a co v něm děláme? Užíváme si ho a využíváme ho?

Stále více lidí žije ve městech, jedním z cílů Nadace Proměny je proto seznamovat děti i dospělé s plánováním, tvorbou a užíváním jejich veřejného prostoru. Chceme, aby se děti už od mala učily, jak mohou své prostředí pozitivně ovlivňovat a spoluutvářet, třeba i jen jeho malými proměnami.

 


Pojďte se společně s dětmi rozhlédnout a zamyslet nad různými detaily města! Vytvořili jsme pro vás, pedagogy, pracovní listy, o které se můžete opřít při plánování aktivit s dětmi. Projděte se městem, jděte ven před školu nebo třeba do oblíbeného parku a povídejte si s dětmi o tom, jak své město vnímají.

Ateliér Naše město:

„Naše město“ je soubor didaktických karet, určených pedagogům 1. stupně základních škol. Jednotlivé dílny vedou děti k přemýšlení o tom, co ony samy mohou udělat, abychom se cítili lépe v prostředí města. Děti se zamýšlí nad tím, co je to veřejný prostor a co se v něm odehrává, seznamují se se základy krajinářské tvorby, kreslí a modelují vlastní plány budov či městských částí. Rozvíjejí si přitom tvořivost, estetické vnímání, učí se týmové spolupráci i občanské angažovanosti, a upevňují tak svůj vztah k okolnímu prostředí.

Dílny můžete uspořádat ve své škole i přilehlém okolí. Můžete si vyzkoušet všechny, nebo třeba jen jednu a výběr či pořadí dílen je na vás!

  1. Zabydlujeme městoDěti se učí přemýšlet o tom, jak zlepšit využití veřejného prostoru, navrhují jednoduché úpravy, změny funkčnosti, nové prvky mobiliáře, herní prvky a jiné objekty městského veřejného prostoru.
  2. Modelujeme terénDílna učí děti základům modelování krajiny a vnímání různorodosti prostředí kolem nás.
  3. Sledujeme materiálDěti ve městě hledají prvky přírody a lidmi vytvořené materiály. Následně vytvářejí vzorník přírodních a umělých materiálů vyskytujících se v prostředí města.
  4. Vymýšlíme příběhy z ulicDěti prostřednictvím loutkového divadla ztvárňují konkrétní místo a příběh jednoho dne v něm.
  5. Navrhujeme budovyDěti si zahrají na architekta a nakreslí návrh budovy s konkrétní funkcí a v daném architektonickém stylu.
  6. Hrajeme si na městoDěti se skrze hru v maskách seznámí s tvorbou města a územním plánováním. Zamyslí se nad vzájemnými vztahy jednotlivých budov a veřejného prostoru.
  7. Nasloucháme městuDěti zapojují různé smysly, učí se převádět zvukové vjemy do výtvarného díla a vnímají odlišný charakter různých částí města.
  8. Měníme náměstíDěti kreslí své návrhy na průhledné fólie, které pak fotografují na různých místech náměstí. O návrzích pak diskutují s ostatními.
  9. Sousedíme ve městěDěti se pokusí navrhnout komunitní zahradu tak, aby vyhovovala všem obyvatelům v okolí — dospělým i dětem, starým lidem i maminkám s kočárky.

 

Karty ke stažení v .pdf zde.

Pomocné odkazy či příklady budou postupně ke každé dílně doplněny.

 

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás