Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 

Aktivity s dětmi, rodiči a učiteli

Jaké nové aktivity chcete s dětmi na zahradě realizovat? Jakým způsobem zapojíte děti, učitele a rodiče do přípravy a realizace projektu? Aby zahrada dobře fungovala s ohledem na potřeby všech svých uživatelů, potřebujete pro svůj záměr získat zájem a nadšení ostatních, vtáhnout je do dění, informovat je. Skrze aktivity zapojující děti do projektu podpoříte jejich vztah k místu a vnímavost k prostředí, ve kterém žijí.

  • nejprve diskutujte mezi učiteli, co od proměny očekáváte, jaké jsou vaše potřeby a přání
  • řešte věci přímo v terénu, bavte se o možnostech nových aktivit
  • zapojte děti, nechte je poznat zahradu z nových úhlů pohledu
  • jděte na to hravě, pátrejte s nimi po historii zahrady, po příbězích pamětníků, zmapujte s nimi místa, která mají rády, kde se cítí nepříjemně; zapojením dětí budujete jejich vztah k místu, rozvíjíte jejich tvořivost, estetické vnímání i občanskou angažovanost
  • vzbuďte zájem rodičů, pozvěte je na společné akce s dětmi v zahradě, řekněte jim o svých plánech, vzájemně se lépe poznejte
  • posilujte vědomí komunity, získejte nové pomocníky a partnery, přenechte část iniciativy jim
  • realizace projektu se může stát příležitostí pro vzájemná setkávání
  • tematicky zaměřené akce a workshopy určené pro dospělé i děti nalákají k účasti
  • pro rodiče na mateřské dovolené může být práce na projektu příjemným zpestřením péče o děti
  • fyzická práce na zahradě se může stát vyhledávanou změnou pro duševně zaměstnané rodiče

Inspirujte se našimi náměty aktivit. Některé z nich můžete realizovat během přípravy a v průběhu projektu, další v rámci běžných řízených činností s dětmi na zahradě.

verze pro tisk
Cestujeme se zahradou

Cestujeme se zahradou

Poznejte s dětmi geografické a historické souvislosti zahrady. Jak by vypadala, kdyby se nacházela na jiném místě na světě? Jaká byla její podoba v minulosti a jak se možná změní v budoucnosti? Cestujte se zahradou a vytvořte její příběh.


Cíl aktivity:

  • Umožnit dětem vnímat prostor zahrady v souvislostech.
  • Vzbudit zájem dětí o zahradu a její proměnu.
  • Seznámit děti s principy utváření kulturní krajiny (město a příroda; architektura, zahrady, parky).

Věková skupina:

  • pro MŠ se zásadními úpravami a zjednodušením

Příklad realizace:

První část

Jak by vypadala zahrada, kdyby se nacházela na jiném místě na světě?

  • Představte si zahradu v tropech. Co by zde rostlo? (palmy, liány…) Jaká zvířata by tu žila? (tygři, hadi…)
  • Jak by vypadala zahrada na severním pólu? Rostliny pod sněhem a ledem. Kdo by zde žil? (lední medvědi, tuleni, lachtani…)
  • Promítání fotek míst, kam by se školní zahrada mohla přesunout. Sledování podmínek, které by zahrada měla v daném prostředí.
  • Putování zahrady celým světem -  z Evropy na východ přes Rusko, Arábii, Grónsko, New York, Afriku a zpět.

Druhá část

Cestujeme se zahradou v čase

  • Vyprávění o jednotlivých obdobích historie zahrady a okolí - od dinosaurů po dnešní den.
  • Kreslení zahrady, staveb a předmětů vázaných k jednotlivým historickým obdobím (meotar, průhledné folie, siluety předmětů).
  • Jak by zahrada vypadala úplně pradávno? Kdo a jak tohle místo obýval?
  • Nejstarší paleolit - Mladší doba železná Doba římská
    Kreslení - zelená tráva, jeskyně, zvířata…
  • Mladý paleolit
    Kreslení - první chatrče, silueta mamuta, lovců, sochy Venuše
  • Mladší doba železná
    Kreslení - hradby kolem osady, vylepšené chatrče
  • Středověk
    Budování města za hradbami a kolem nich pole a tráva
  • Baroko
    Duchovní krajina - kreslení sochy svatého v krajině, aleje
  • Industriální doba, 19. století
    Kreslení - továrny, kouř a smog
  • Co se na zahradě děje teď, jak vypadá?
    Kreslení - současná podoba zahrady a okolí
  • Jak bude zahrada vypadat v blízké a daleké budoucnosti?
    Kreslení - zahrada, jakou by si děti přály + zahrada fantazie z budoucnosti

Rozhovory, diskuse

  • Jak vznikly zahrady? Proč si ve městech vytváříme zahrady a parky?
  • Jak se odlišuje školní zahrada od rodinné zahrady? Je školní zahrada veřejný prostor? V čem se od veřejného prostoru odlišuje a v čem se podobá?
  • Jak myslíte, že bude zahrada vypadat za rok po proměně?
  • Jak si představujete, že bude zahrada vypadat za 50, 100 a 1000 let? Co myslíte, že tu bude stát a co se tu bude dít? Jak bude vypadat zahrada budoucnosti?

Závěr

Děti pomocí meotaru a přikládáním jednotlivých folií s obrázky zahrají příběh zahrady. Příběh je možné natočit na video a vytvořit kolektivní film o proměnách zahrady.
 

 

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás