Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 

Aktivity s dětmi, rodiči a učiteli

Jaké nové aktivity chcete s dětmi na zahradě realizovat? Jakým způsobem zapojíte děti, učitele a rodiče do přípravy a realizace projektu? Aby zahrada dobře fungovala s ohledem na potřeby všech svých uživatelů, potřebujete pro svůj záměr získat zájem a nadšení ostatních, vtáhnout je do dění, informovat je. Skrze aktivity zapojující děti do projektu podpoříte jejich vztah k místu a vnímavost k prostředí, ve kterém žijí.

  • nejprve diskutujte mezi učiteli, co od proměny očekáváte, jaké jsou vaše potřeby a přání
  • řešte věci přímo v terénu, bavte se o možnostech nových aktivit
  • zapojte děti, nechte je poznat zahradu z nových úhlů pohledu
  • jděte na to hravě, pátrejte s nimi po historii zahrady, po příbězích pamětníků, zmapujte s nimi místa, která mají rády, kde se cítí nepříjemně; zapojením dětí budujete jejich vztah k místu, rozvíjíte jejich tvořivost, estetické vnímání i občanskou angažovanost
  • vzbuďte zájem rodičů, pozvěte je na společné akce s dětmi v zahradě, řekněte jim o svých plánech, vzájemně se lépe poznejte
  • posilujte vědomí komunity, získejte nové pomocníky a partnery, přenechte část iniciativy jim
  • realizace projektu se může stát příležitostí pro vzájemná setkávání
  • tematicky zaměřené akce a workshopy určené pro dospělé i děti nalákají k účasti
  • pro rodiče na mateřské dovolené může být práce na projektu příjemným zpestřením péče o děti
  • fyzická práce na zahradě se může stát vyhledávanou změnou pro duševně zaměstnané rodiče

Inspirujte se našimi náměty aktivit. Některé z nich můžete realizovat během přípravy a v průběhu projektu, další v rámci běžných řízených činností s dětmi na zahradě.

verze pro tisk
Obrazárna v zahradě

Obrazárna v zahradě

Prostor zahrady láká k prozkoumání. Známe opravdu všechna místa, zákoutí a detaily? Co kdyby se z každého našeho pohledu stal obraz? Hledáním obrazů v zahradě zaměříme svou pozornost na detail a objevíme nové pohledy na známý prostor. 


Cíl

  • Objevovat místa a nepoznaná zákoutí na zahradě.
  • Naučit se vnímat detaily v prostoru jako jedinečné malé obrazy.
  • Prozkoumat prostor zahrady a dívat se na něj novýma očima.

Věková skupina

  • Lze přizpůsobit i pro 1. st. ZŠ

Příklad realizace

  • Vyrobte dětem malé rámečky cca 10 x 10 cm z pevnějšího papíru. Vystřižené okénko uprostřed může mít tvar čtverce, kruhu nebo obdélníku.
  • Nechte děti, ať chodí po zahradě s rámečky a pozorují své okolí skrz ně, jakoby se dívaly okénkem. Můžou pozorovat prostředí kolem sebe a soustředit se na menší detaily v prostoru, kterých si běžně nevšímáme. Mohou si představovat, že to, co okénkem vidí, je zarámovaný obraz.
  • Děti si vyberou jedno místo a připevní nebo položí tam svůj rámeček tak, aby okénkem v rámečku bylo vidět to, co chtějí ukázat ostatním. Pokud budou děti potřebovat rámečky zapíchnout do země, můžete na zadní stranu rámečku přilepit špejli.
  • Všichni si pak společně mohou projít prostor a prohlédnout si „výstavu obrazů“.
  • Návazně může každý svůj obraz – tedy to, co vidí ve svém okénku – zakreslit na další papír – stejně velký, jako byl ten s vystřiženým okénkem. Okénko tentokrát podlepíme papírem, aby bylo možné do něj kreslit. Obrázky ze zahrady je pak možné vystavit ve školce.

Závěr

Náš vztah k místu je ovlivněn tím, jak prostor vnímáme a jak dobře jej známe. I malé detaily ovlivňují to, jak se v prostoru cítíme. Skrze pozorování a objevování zahrady děti navazují užší kontakt s prostorem, zahrada se pro ně stává blízkým místem plným inspirace a překvapení.

Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCGMNDFischer

Podpořte nás