Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 

Aktivity s dětmi, rodiči a učiteli

Jaké nové aktivity chcete s dětmi na zahradě realizovat? Jakým způsobem zapojíte děti, učitele a rodiče do přípravy a realizace projektu? Aby zahrada dobře fungovala s ohledem na potřeby všech svých uživatelů, potřebujete pro svůj záměr získat zájem a nadšení ostatních, vtáhnout je do dění, informovat je. Skrze aktivity zapojující děti do projektu podpoříte jejich vztah k místu a vnímavost k prostředí, ve kterém žijí.

  • nejprve diskutujte mezi učiteli, co od proměny očekáváte, jaké jsou vaše potřeby a přání
  • řešte věci přímo v terénu, bavte se o možnostech nových aktivit
  • zapojte děti, nechte je poznat zahradu z nových úhlů pohledu
  • jděte na to hravě, pátrejte s nimi po historii zahrady, po příbězích pamětníků, zmapujte s nimi místa, která mají rády, kde se cítí nepříjemně; zapojením dětí budujete jejich vztah k místu, rozvíjíte jejich tvořivost, estetické vnímání i občanskou angažovanost
  • vzbuďte zájem rodičů, pozvěte je na společné akce s dětmi v zahradě, řekněte jim o svých plánech, vzájemně se lépe poznejte
  • posilujte vědomí komunity, získejte nové pomocníky a partnery, přenechte část iniciativy jim
  • realizace projektu se může stát příležitostí pro vzájemná setkávání
  • tematicky zaměřené akce a workshopy určené pro dospělé i děti nalákají k účasti
  • pro rodiče na mateřské dovolené může být práce na projektu příjemným zpestřením péče o děti
  • fyzická práce na zahradě se může stát vyhledávanou změnou pro duševně zaměstnané rodiče

Inspirujte se našimi náměty aktivit. Některé z nich můžete realizovat během přípravy a v průběhu projektu, další v rámci běžných řízených činností s dětmi na zahradě.

verze pro tisk
Barevná zahrada

Barevná zahrada

Objevujte s dětmi škálu barev a barevných odstínů na zahradě. Pozorujte, jak se barvy okolního prostředí mění během dne i během celého roku. Všímejte si, jak se odlišují přírodní barvy od uměle vyrobených. Vyrobte s dětmi vlastní barvy s využitím přírodních materiálů ze zahrady. Vyzkoušet můžete také tvorbu barevného vzorníku zahrady z přírodnin. 


Cíl

  • Naučit se využívat přírodní zdroje ze školní zahrady.
  • Pozorovat rozdíly mezi přírodními barvami a barvami umělými.
  • Vyzkoušet si výrobu barvy z přírodních materiálů.
  • Nalézat a porovnávat různé odstíny přírodních barev v jejich přirozeném prostředí.

Věková skupina

  • MŠ a 1. stupeň ZŠ

Příklad realizace

  • Úvod: Jak barvy vlastně vznikají a kde se berou? Kolik barev a odstínů dokážeme rozeznat? Jaké barvy by použil malíř, kdyby maloval zahradu? Jak se barvy prostředí kolem nás mění podle intenzity světla během dne a jak během roku? Zkuste využít přírodní zdroje ze školní zahrady a namíchejte z nich vlastní barevné odstíny.
  • Hledejte s dětmi vhodné materiály pro výrobu přírodních barev. Zaměřte se na přírodní zdroje, ze kterých by bylo možné vytvořit barvu nebo barevnou hmotu – hlína, tráva, písek, piliny, mechy, plody apod.
  • Materiál zkuste rozmělnit na co nejmenší kousky (trhat, drtit, rozmixovat atd.). Přidejte vodu a pojivo – je možné míchat s moukou nebo škrobem, případně s lepidlem (Herkules) nebo s tekutým lepidlem na tapety.
  • Vytvořenou barevnou hmotou zkuste malovat. Experimentujte dál. Přidávejte libovolně např. písek nebo hlínu a tvořte nové barevné odstíny.
  • Přírodní barvy lze připravit také s použitím koření (červená paprika, kurkuma, drcený kmín, drcený hřebíček atd.). Koření můžete přimíchat do nalezených vzorků ze zahrady nebo je vyzkoušet samostatně s moukou, která opět poslouží jako pojivo.
  • Pokud zrovna nechcete pracovat s vodou, zkuste suché sypané obrazy, které můžete proměňovat nasucho štětcem.
  • Můžete také vytvořit barevný vzorník vaší zahrady v určitém ročním období – nasbírejte s dětmi do uzavíratelných igelitových sáčků barevné vzorky ze zahrady (trávu, listy, hlínu, klacky apod.). Porovnávejte odstíny jednotlivých barev.

Závěr

Děti dokáží rozeznat barvy a jejich odstíny. Všímají si odlišností mezi přírodními barvami a barvami umělými. Naučily se vyrobit si barvy z přírodních zdrojů. Vnímají rozmanitost prostředí a jeho proměnlivost.

Námět vznikl ve spolupráci s lektorkami Michaelou Trpišovskou a Šárkou Matouškovou.

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás