
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Harmonogram projektu
Pro zajištění návaznosti jednotlivých prací v průběhu projektu je nezbytné zpracovat harmonogram. Podle naplánované délky trvání projektu a prací jsme schopni sestavit projektový tým a navrhnout čerpání finančních prostředků.
-
sestavte předpokládaný harmonogram - uveďte, v jakých termínech a časových sledech budou probíhat práce na projektu:
- co nás čeká – definujeme dílčí činnosti, ze kterých se projekt skládá
- co teď a co potom - stanovíme návaznosti jednotlivých fází projektu
- jak dlouho to potrvá – pro každou činnost stanovíme předpokládanou dobu trvání
- návrh harmonogramu – z uvedených informací sestavíme harmonogram projektu
- doba potřebná na realizaci projektu se může lišit podle jeho náročnosti.
Obvyklá doba trvání projektu obnovy zahrady u mateřské školy:
činnost | obsah činnosti | doba trvání v měsících |
---|---|---|
příprava projektu | zpracování projektového záměru | 2 |
zpracování návrhu zahrady a projektové dokumentace | příprava – podklady, průzkumy, zadání pro architekta | 3 - 4 |
arch. návrh – koncepce řešení | 2 - 3 | |
prováděcí dokumentace (DPS) |
2 - 3 po odsouhlasení studie* |
|
výběr dodavatele stavby | poptávkové řízení | 1 – 2 |
realizace stavby zahrady | stavební a vegetační úpravy | 5 – 12** |
celkové časové rozpětí | 14 – 24 měsíců |
* Je dobré počítat s časovou rezervou cca 1 měsíc (připomínkování, informovanost, finalizace, odsouhlasení)
** Zahrnuje i časový posun, s nímž je třeba počítat, pokud stavba zasahuje do zimních měsíců (prosinec – únor)
- v harmonogramu počítejte s časovou rezervou - průměrné zpoždění realizace projektu bývá 5 %
- dodržení termínů ve vztahu k externím dodavatelům ošetřete ve smlouvách
- při realizaci projektu následně sledujte odchylky od plánovaného harmonogramu a aktualizujte jej podle skutečnosti