
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Komunikace, propagace
Fungující komunikace a zajištění informovanosti uvnitř týmu i navenek tvoří předpoklad úspěšné realizace projektu. Čím větší zájem veřejnosti se podaří získat, tím větší podporu projekt bude mít a bude snadnější jej realizovat. Zájem medií může napomoci při hledání možných partnerů projektu pro zajištění potřebných finančních zdrojů.
- dohodněte se, jakým způsobem budete komunikovat a informovat se v rámci týmu - stanovte si pravidelné schůzky a další možnosti komunikace (e-mail, facebook, web, nástěnka, letáčky), určete odpovědné osoby
- zajistěte pravidelnou informovanost celé školy o projektu (porady, e-mail, web)
- připravte plán doprovodných akcí a setkávání, které napomohou v šíření informací mezi rodiče, učitele i širší veřejnost
- o vývoji projektu průběžně informujte zástupce města
- nezapomeňte na komunikaci s partnery projektu a dodavateli jednotlivých prací
- navrhněte plán propagace projektu – jaká media oslovíte, jaké formy komunikace využijete (články v mediích, výstavy o projektu, pravidelná rubrika v místním zpravodaji, aktuality na webu školy, tematické akce na zahradě, kampaně, soutěže pro rodiče s dětmi, fotodokumentace proměn zahrady na facebooku, videozáznamy akcí na youtube apod.)