
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Partneři projektu
Máte-li základní projektový tým, kde má každý určenou roli a kompetence, hledejte další partnery, kteří mohou s projektem pomoci. Průběžná dokumentace postupu projektu podpoří vzájemnou informovanost, zaznamenané střípky a společné zážitky stmelí tým a přilákají další pomocníky.
- požádejte o finanční či konzultační pomoc zřizovatele (není-li přímo součástí projektového týmu)
- zmapujte místní firmy, požádejte o sponzorský dar, materiální nebo dobrovolnickou pomoc
- kontaktujte další organizace, které by mohly mít zájem pomoci (volnočasová sdružení, okolní školy, senioři),
- nabídněte něco na oplátku (možnost využití zahrady ve vymezených časech, prostor pro mezigenerační setkávání)
- ohlídejte, aby pomoc jednotlivých partnerů byla rozmyšlená a koordinovaná ve spolupráci s odborníkem (které práce lze udělat dobrovolnicky a kdy, na čem lze ušetřit, co lze zrecyklovat)