
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Projektový tým
Abychom projekt zvládli úspěšně realizovat, musíme sestavit schopný projektový tým. Jaké typy prací bude projekt vyžadovat? Kdo by se pro danou práci hodil a mohl pomoci? Pokud najdeme nadšené a motivované lidi ochotné spolupracovat, realizace projektu bude pro všechny zúčastněné snazší.
- zamyslete se, co bude projekt obnášet, co v něm bude potřeba zajistit, zkoordinovat, ohlídat
- nebuďte na to sami, promyslete potřebné složení základního projektového týmu:
- zástupci školy – učitelé a nepedagogičtí pracovníci
- zástupci rodičů - zjistěte, kdo z nich by mohl s projektem pomoci v rámci své profese jako odborník
- definujte další potenciální uživatele zahrady a odborníky, které je dobré do vašeho základního projektového týmu zahrnout. Situace se liší případ od případu. Někdy je v projektu od počátku velmi aktivní zřizovatel, někdo ze spolupracujících organizací nebo sdružení.
- je skvělé, máte-li již v této fázi vytipovaného architekta, krajináře nebo výtvarníka, se kterým si ve svých plánech rozumíte. Může to být i někdo přímo z řad rodičů.
- stanovte role v projektovém týmu
- určete, kdo tým povede a kdo bude zajišťovat vzájemnou informovanost
- vymyslete možnosti, jak projektový tým motivovat