
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Rozpočet a finanční zdroje
Jednou z nejdůležitějších částí přípravy projektu je sestavení rozpočtu a naplánování finančních zdrojů. Rozpočet je dokument, se kterým následně pracujete v průběhu další přípravy a realizace celého projektu.
Sestavte předběžný rozpočet projektu
- specifikujte přímé, nepřímé náklady a ostatní náklady projektu
- stanovte odhad nákladů na realizaci stavby - na základě průměrné ceny za objemovou jednotku, tj. cena za m2 zahrady (cena se liší podle typu zahrady, náročnosti úprav a jejího vybavení)
- určete odhad nákladů na zpracování projektové dokumentace a výkon autorského dozoru při stavbě – cena obvykle odpovídá 7% z celkové ceny realizace stavby
- pro porovnání si zjistěte jednotkové ceny a místně obvyklý honorář za služby
- počítejte s finanční rezervou (nepředpokládané výdaje, nepředvídatelné vnější vlivy, krach dodavatele, změna DPH apod.) – doporučuje se cca 10% celkové ceny realizačních nákladů
- ve smlouvách s dodavateli následně v další fázi projektu ošetřete, aby nedošlo k překročení plánovaných nákladů na realizaci
- pro realizaci stavebních a vegetačních úprav zahrady budete následně potřebovat v další fázi projektu položkový rozpočet realizace stavby, který vám zpracuje architekt
Příklad nákladů na realizaci stavby školních zahrad
Zahrada Církevní logopedické ZŠ a MŠ Don Bosco v Praze
- typ zahrady: pro společné potřeby internátu, MŠ a ZŠ, včetně sportovního hřiště, herních prvků pro logopedii, zapojené výsadby a záhonků
- rozloha zahrady: 2.067 m2
- průměrná cena za m2 zahrady: 1.300 Kč/m2 bez DPH
Zahrada MŠ Kollárova v Českém Brodě
- typ zahrady: přírodě blízká zahrada s přírodními herními prvky s využitím recyklace původních materiálů
- rozloha zahrady: 4.998 m2
- průměrná cena za m2 zahrady: 500 Kč/m2 bez DPH
Zhodnoťte a sepište finanční zdroje potřebné pro pokrytí rozpočtu
- jaké dostupné prostředky může na realizaci projektu poskytnout škola
- jakou finanční částkou může pomoci město či obec
- promyslete, jak se může do realizace zapojit celá škola a místní komunita (děti, učitelé, rodiče, prarodiče, sousedé školy, dobrovolníci apod.)
- hledejte partnery projektu, kteří vám poníží celkové náklady realizace
- zjistěte, co z rozpočtu by mohly pokrýt místní partnerské firmy, organizace a dobrovolníci
- vyhodnoťte, jak by se daly využít místní dostupné materiály (např. dřevo, kámen apod.)
- zhodnoťte možnosti recyklace – co ze stávajících prvků na zahradě by se dalo znovu a jinak využít
- zjistěte, kde a v jaké výši je možné získat grantovou podporu