
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Stav zahrady
Před zahájením přípravy projektu je důležité zhodnotit aktuální stav zahrady. Jak je zahrada využívána a co brání jejímu širšímu využití? Jaké prvky nebo části zahrady jsou v havarijním stavu a jejich úpravy budou mít prioritu? Jak fungují přístupové cesty ke škole a na zahradu? Je zajištěna snadná dostupnost? Jak je zahrada udržována?
- zmapujte současný stav zahrady
- vyhodnoťte stávající provoz školy a zahrady – vyhovuje zahrada stávajícím potřebám a režimu školy?
- popište současné využití zahrady (co vyhovuje, nevyhovuje, co chybí, jak je zahrada využívána v rámci denního režimu a jak pro akce školy, jak je zahrada využívána dětmi, jak učiteli a rodiči, co brání intenzivnějšímu využití apod.)
- zhodnoťte údržbu zahrady (kdo a jak o zahradu pečuje, jaké jsou roční výdaje na údržbu, jakou údržbu zvládnete zajistit v budoucnu – údržba svépomocí, zapojení dětí a rodičů, dostupné finanční prostředky)
- zdůvodněte potřebnost projektu