
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Udržitelnost projektu
Aby zahrada fungovala i po dokončení její realizace, je nutné se již při přípravě projektu zamyslet nad možnostmi údržby zahrady. Podle intenzity údržby, kterou jsme schopni zajistit, se rozhodneme pro náročnost úprav zahrady. Udržitelnost projektu však není jen o údržbě. Jak zajistíme další zájem dětí, učitelů a rodičů o zahradu, který je pro její vývoj klíčový? Budeme pokračovat v občasných setkáváních se členy týmu? Založíme tradici pravidelných akcí na zahradě? Stane se projekt iniciativou, která rozpoutá další proměny ve škole?
-
vytvořte plán udržitelnosti projektu
- jak bude zajištěna údržba a péče o zahradu po dokončení realizace?
- s jakými ročními výdaji na údržbu zahrady v budoucnu přibližně počítáte a jak je pokryjete?
- jak se do péče o zahradu zapojí děti, učitelé a rodiče?
- jak může s údržbou pomoci město, místní firmy a školy?
- jak zajistíte zájem dětí, učitelů a rodičů o zahradu po dokončení realizace?
- jak začleníte využití zahrady do vzdělávacího programu školy?
- navrhněte další etapy rozvoje zahrady
- zvolené řešení úpravy zahrady může výrazně ovlivnit udržitelnost projektu a náročnost další údržby – v další fázi projektu při zpracování návrhu zahrady se poraďte s architektem