Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 
Logopedická zahrada hrou? Jde to! Inspirujte se.

Logopedická zahrada hrou? Jde to! Inspirujte se.

Školní zahrady mohou mít mnoho podob. Umíte si představit, že si pro své dítě můžete vybrat školu podle kvality výuky i prostředí, které poskytuje? A co teprve představa školy, jejíž zahrada je přizpůsobená zaměření školy a specifickým potřebám dětí? V pražských Bohnicích se podařilo takovou zahradu realizovat – je vytvořená na míru škole, dětem i učitelům.
 


Na začátku byl záměr upravit zahradu u internátu církevní logopedické školy Don Bosco, která by měla sloužit dětem v budově internátu – tedy těm internátním, dále dětem z prvních tříd a jedné třídě z mateřské školy. Kromě nich chtějí zahradu využívat také učitelé s dětmi ze základní školy a z mateřské školy, které sídlí v jiné části Bohnic. Škola navíc poskytuje péči dětem hendikepovaným, s vadami řeči, poruchami pozornosti a autistům.

Sešlo se tedy velké množství požadavků na jednu menší zahradu – jak navrhnout prostředí vhodné pro nejmenší děti, pro děti školní, pro jejich specifické potřeby, pro výuku i pro relaxaci? Architekt Zdeněk Sendler si s tímto nelehkým zadáním poradil. Vznikl sjednocený prostor, který současně nabízí zákoutí vhodná pro výuku i volnočasové aktivity. Zahradu tak mohou využívat menší i větší děti současně. Díky návrhu vznikl kolem zahrady zelený pás se zapojenými výsadbami trvalek, keřů a stromů poskytující odclonění od nevlídného prostředí sídliště.

S Nadací Proměny jsme se snažili škole pomoci se zapojením všech budoucích uživatelů do projektu. Navrhování i finální realizace zahrady se aktivně účastnili učitelé školy společně s dětmi. Vznikl originální prostor přizpůsobený zaměření školy, který je možné využít mimo jiné i pro logopedický nácvik. Speciální logodomek vznikající ve spolupráci s logopedkou školy obsahuje prvky podněcující rozvoj potřebných dovedností dětí. Logopedicky zaměřené herní prvky z dílny atelieru Strašné dítě umělkyně Lenky Klodové doplňuje průlezka s citoslovci a sestava se slovní hříčkou v-elipse-spí-lev čitelnou z obou stran.

Využití zahrady dále rozšiřuje sportovní hřiště pro větší školní děti, víceúčelové chodníky využitelné pro trénink jízdy na kole i výtvarné tvoření. Dříve nevyužívané staticky nebezpečné terasy nyní oživují barevné šablony pro nejrůznější hry a výuku s dětmi. Paraván brzo popnou popínavé rostliny, takže nabídne zastínění i příjemnější klima. Travnaté plochy lákají děti k volné hře a oblíbeným míčovým hrám. Odpočinout si pak mohou na houpacích sítích v klidové části zahrady. Užitkové záhony nabízí možnost pěstování zeleniny, drobného ovoce a bylinek. Až se čerstvé výsadby na zahradě zapojí a rozrostou, vytvoří příjemnou kulisu různě zaměřeným zákoutím a dětem už nebude nic bránit v tom, oživit zahradu hrou. 

Zaujal vás tento projekt? Podrobnější informace o něm najdete zde.

Realizace tohoto projektu byla podpořena Nadací Proměny Karla Komárka v rámci grantového programu Zahrada hrou

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 

Anketa

Jak vypadá zahrada hrou?

Je plná tajemství a objevů - 72%

Láká ke hře „na něco“ - 10%

Je živá a děti baví - 18%

Počet hlasů: 479

reklama Zahrady hrou na Facebooku
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás