Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 

Vzorová zahrada v Bahrenu, kterou děti milují

Zahrada u saské školky vznikla rozsáhlou rekonstrukcí, kterou podpořily místní firmy, nadace a hlavně sami rodiče. Děti jsou zapojeny do údržby, sklízení a zpracování ovoce a bylinek, jsou podporovány ve volné a kreativní hře stejně jako ve zkoumání a pozorování přírodních procesů.

více
Vzorová zahrada v Bahrenu, kterou děti milují

Cesta podpory a povzbuzení i na zahradě

Zahrada mateřské školy ve východním Berlíně je koncipována v přírodním stylu. Základním principem přístupu pedagogů k dětem v této školce je cesta podpory a povzbuzení. Dospělí jsou ve školce spíše průvodci než hlídači či dozorci. To se projevuje i na zahradě.

více
Cesta podpory a povzbuzení i na zahradě

Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?

Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

více
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?

Podle BBC mají dnešní děti málo času na hraní

Podle zahraničních expertů na dětský rozvoj se čas na volnou hru dětí za poslední tři desetiletí podstatně snížil. Téměř polovina dnešních rodičů si myslí, že jejich děti mají méně času na hraní, než měli oni. Uvádí to zpravodajský server BBC, který cituje průzkum pro anglickou organizaci Play England z roku 2012. Nadměrné plánování a organizování času brání dnešním dětem v rozvoji kreativity a inovativního myšlení, které jsou jim od narození vlastní.

více
Podle BBC mají dnešní děti málo času na hraní

Hřiště podle světového designera

Renomovaný německý designer Günter Beltzig vybudoval již několik stovek dětských hřišť po celém světě. Navrhl například hřiště v New York City Hall of Science v USA, Spiellabyrinth ve Vídni či známé hřiště Diana Memorial Playground v Kensingtonu ve Velké Británii. Jak by podle něj mělo vypadat správné hřiště, které reflektuje potřeby dítěte a rozvíjí jeho schopnosti a dovednosti?

více
Hřiště podle světového designera

Ken Finch: Děti potřebují riziko

Přehnané obavy z nebezpečí spojeného se hrou v přírodě podle zahraničních odborníků neodpovídají reálné míře rizika a naopak nám brání využít její přínosy. Ken Finch, zakladatel americké neziskové organizace Green Hearts Institute for Nature in Childhood mluví o „averzi vůči riziku“ v současné společnosti a říká, že má za následek stagnaci v některých oblastech rozvoje dětí.

více
Ken Finch: Děti potřebují riziko

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci

„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

více
Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci

Zahrada starší než dinosaurus?

Ukažte dětem zahradu z jiného úhlu pohledu. Pátrejte s dětmi po místních příbězích. Rozvíjejte jejich vztah k místu, zahradě a místní historii.

více
Zahrada starší než dinosaurus?

Pocitová mapa zahrady

Zamyslete se s dětmi nad tím, jaké máme pocity a co je ovlivňuje. Zjistěte, zda může prostor kolem nás ovlivnit to, jak se cítíme. Jaké pocity máme na naší zahradě? Kde je nám dobře a kde nepříjemně?

více
Pocitová mapa zahrady

Cestujeme se zahradou

Poznejte s dětmi geografické a historické souvislosti zahrady. Jak by vypadala, kdyby se nacházela na jiném místě na světě? Jaká byla její podoba v minulosti a jak se možná změní v budoucnosti? Cestujte se zahradou a vytvořte její příběh.

více
Cestujeme se zahradou

Jaké volit herní prvky pro zahradu?

Každý rodič a učitel stojí před každodenní otázkou, jak děti zabavit a jak je správně rozvíjet. Jak vybalancovat touhu dětí po nejrůznějších technologických vymoženostech a zároveň je přirozeně učit a formovat. Právě vhodně navržené prostředí může přinášet dětem potřebné podněty.

více
Jaké volit herní prvky pro zahradu?

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?

Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.

více
Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?

Proč je pro děti důležitý kontakt s přírodou?

Zatímco dříve byly děti blízko přírodě zcela přirozeně, v souvislosti s celospolečenskými změnami a technologickým vývojem se naopak rozšiřuje syndrom odcizení přírodě. Přínosy, které plynou z kontaktu dětí s přírodou, jsou proto v posledních letech stále více zkoumány.

více
Proč je pro děti důležitý kontakt s přírodou?

Děti dříve a dnes. Jak se změnila hra a pobyt dětí v přírodě?

Za posledních několik málo dekád se výrazně proměnil způsob i délka trávení volného času. Objevila se celá řada překážek bránících tomu, aby děti trávily více svého volného času v přírodním prostředí. Některé jsou oprávněné, jiné méně, některé jsou faktické, jiné vžité a psychologické, některé jsou kulturní a institucionální, některé jsou dány určitými pedagogickými směry, jiné vycházejí z rodinných tlaků a strachů.

více
Děti dříve a dnes. Jak se změnila hra a pobyt dětí v přírodě?

    1  2  3  4  5 

 

Anketa

Jak vypadá zahrada hrou?

Je plná tajemství a objevů - 72%

Láká ke hře „na něco“ - 10%

Je živá a děti baví - 18%

Počet hlasů: 479

reklama Zahrady hrou na Facebooku
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás