Vyhledat

Proměny pro školy
Jak proměnit školní zahradu či hřiště

 
Podle BBC mají dnešní děti málo času na hraní

Podle BBC mají dnešní děti málo času na hraní

Podle zahraničních expertů na dětský rozvoj se čas na volnou hru dětí za poslední tři desetiletí podstatně snížil. Téměř polovina dnešních rodičů si myslí, že jejich děti mají méně času na hraní, než měli oni. Uvádí to zpravodajský server BBC, který cituje průzkum pro anglickou organizaci Play England z roku 2012. Nadměrné plánování a organizování času brání dnešním dětem v rozvoji kreativity a inovativního myšlení, které jsou jim od narození vlastní.


Americký pedagog Fred Ende píše na komunitním webu vzdělávacích pracovníků ASCD edge:
„Abychom byli skutečně kreativní, potřebujeme mít možnost myslet nad rámec zavedených škatulek, a to vyžaduje vystavení se jedinečným a novým zkušenostem. Vzdělávání musí žáky povzbuzovat k tomu, aby si zvykli na obtíže, které je nutno překonat, přijímaní úsudku ostatních a podnikání toho prvního, často strach nahánějícího kroku k prozkoumání něčeho nového a odlišného.“

Nestrukturovaná, volná hra ve venkovním prostředí představuje pro děti cennou přípravu na běžný život a naším úkolem je poskytnout k ní dětem prostor, čas a příležitost. Stephanie Pappas na serveru LiveScience uvádí 5 základních, vědecky doložených přínosů hry:

  • lepší chování – podle výzkumů se děti ve třídě chovají lépe, když mají během dne možnost „vypustit páru“ venku na hřišti,
  • socializační přínosy – předškolní děti se díky hře učí ovládat své emoce a uvědomovat si emoce ostatních. Mohou si zkoušet věci bez následků a brát na sebe různé sociální role.
  • pohyb – děti starší dvou let by podle lékařů měly mít alespoň 1 hodinu přiměřeného pohybu denně. Výzkumy potvrzují, že aktivita v dětství má vliv na fyzické zdraví v dospělosti,
  • zlepšení schopnosti učit se – studie prokázala, že čím jsou děti zdatnější ve fyzických aktivitách, tím lépe se jim daří ve školních testech. Děti se navíc při volné hře venku mimoděk učí zábavnou formou - např. počítat při skákání panáka,
  • zábava – hra je přirozený stav dětství, děti si potřebují hrát. „Dospělí berou jako samozřejmost, že potřebují volno. Děti jej také potřebují.“

Přírodní prostředí napomáhá rozvíjet volnou hru a děti ke hře v přírodě přirozeně inklinují. Přírodní herní prvky jsou flexibilní, oproštěné od představ dospělých, a tak podněcují fantazii.
„Potřeba rozmanité a dynamické hry nutí děti hledat optimální herní prostředí. Nejkomplexněji těmto nárokům vyhovuje přírodní prostředí. Svět přírody poskytuje nejpodnětnější a nejvýznamnější kontext zkušenosti. Je to neustále se měnící, různorodá scéna, nabízející nejširší škálu možných interakcí,“ vysvětlují Stuart Lester a Martin Maudsley, autoři studie Play, naturally (A review of children’s natural play) vydané anglickou organizací Play England.

zpět na seznam verze pro tisk
 
 
 
 

dárci

KKFFKKCG

Podpořte nás