
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Program Zahrada hrou
V rámci grantového programu Zahrada hrou podporujeme proměny školních zahrad v inspirativní prostředí, které přispívá ke zdravému a všestrannému rozvoji dětí. Pomáháme projektům založeným na spolupráci učitelů, dětí, rodičů, odborníků i místní komunity.
Grantovou výzvu programu jsme vyhlásili 1. listopadu 2021. V tuto chvíli jsou žádosti uzavřeny a připravujeme novou grantovou výzvu.
Proměňme prostředí určené dětem v Zahrady hrou. Zahrada hrou je: přírodě blízká, proměnlivá, vzdělávací, udržitelná, originální, tvořivá, interaktivní a zábavná!
O programu
Zahrada hrou nabízí pomoc školám, které chtějí přeměnit své zahrady v podnětné prostředí, kde se děti mohou svobodně rozvíjet, objevovat své schopnosti a upevňovat svůj vztah k okolnímu světu. Zahrada hrou odkazuje ke Komenského Škole hrou. Je zároveň učebnou, místem pro volné dětské hry a poznávání přírody, prostorem pro setkávání širší komunity a také jednou z prvních příležitostí v životě dětí, kdy se mohou aktivně podílet na přeměně svého okolí a přirozeně se tak učit občanským dovednostem.
Podporujeme školy, které si uvědomují význam prostředí pro zdravý a všestranný rozvoj dětí a které se rozhodou rozvíjet potenciál své zahrady. Projekty, kterým pomáháme, se realizují se zapojením učitelů, dětí i jejich rodičů a ve spolupráci s architekty a výtvarníky – od úvodního plánování až po péči o novou zahradu.
Kdo může žádat o nadační podporu
→ školy, které jsou zřízeny městem nebo obcí, městskou částí, krajem, ministerstvem nebo církví a současně jsou dle zákona zařazeny do sítě škol, předškolních a školských zařízení
Co nabízíme
- finanční příspěvek (grant do výše 400 tis. Kč)*
- metodika pro realizaci projektu
- odborná konzultační podpora
- pomoc se zapojováním dětí a dospělých během celého projektu
- komunikační podpora
- vzdělávání
Jaké projekty už jsme podpořili
→ dokončené nebo právě realizované zahrady hrou
Kde hledat inspiraci
→ tematický portál www.promenyproskoly.cz
→ brožura Jak proměnit zahradu na míru dětem a jejich vzdělávání (pdf 632 kB)
→ brožura Školní zahrady a legislativa (pdf 833 kB)
→ videogalerie nadace na YouTube
Exkurze Zahrada hrou
V srpnu s námi můžete vyrazit na exkurzi do dokončených školek a načerpat inspiraci pro proměnu zahrady.
Více informací o exkurzi zde.
verze pro tisk