
Richard Louv: Byli jsme posledními dětmi v lese?
Dnešní děti si často nemohou dopřát výsady předchozích generací: vylézt na strom nebo ušpinit si kolena. V zahraniční literatuře existuje termín pro důsledky této rozluky – syndrom odcizení přírodě. Použil jej Richard Louv ve své knize Last Child in the Woods (Poslední dítě v lese).

Děti jsou fyzicky negramotné, tvrdí angličtí odborníci
„Příliš mnoho vzdělávání se odehrává uvnitř,“ kritizuje americký pedagog Fred Ende současnou praxi ve vzdělávání. Školní zahrada je pro řadu městských dětí jediným místem, kde mají příležitost se hýbat, a kde mohou každý den přijít do kontaktu s přírodou. Děti by neměly trávit čas na školní zahradě pouze v průběhu přestávek či času vyhrazeného pro pobyt venku.

Školní zahrady – jaký skrývají potenciál?
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. V jakém prostředí se pohybují děti? Jak často jsou v kontaktu s přírodou? Městské prostředí poskytuje málo příležitostí pro volnou hru dětí a pobyt venku v přírodě. V České republice mají oproti zahraničí téměř všechny školy svou zahradu. Právě školní zahrada se může stát prostorem pro hru, kreativní výuku a kontakt dětí s přírodou.Vhodně navržená a intenzivně využívaná zahrada napomáhá správnému rozvoji dítěte.
Prostředí ovlivňuje rozvoj dítěte
Dnešní děti ohrožuje syndrom odcizení přírodě. Více než dříve čelí malé děti obezitě kvůli nedostatku pohybu. Zábavu už pouze konzumují stejně jako fastfood. Z dětství se vytrácí volná hra, hra „na něco“. Jak tomu můžeme zabránit? Jak poskytnout dětem prostředí, které je bude přirozeně rozvíjet? Školní zahrady a hřiště pro děti jsou příležitostí pro změnu. Vhodně navržená a využívaná zahrada podporuje správný rozvoj dítěte. Pojďme proměnit školní zahrady v Zahrady hrou.
Školní zahrady nabízí prostor pro:
- kontakt s přírodou
- volnou hru a pohyb
- kreativní výuku a tvořivost
- rozvoj schopností a dovedností
- interakci s vrstevníky a socializaci dítěte
- spolurozhodování, trénink diskuse a odpovědnosti
- utváření vztahu k místu, okolnímu prostředí a všemu živému
- komunitní život, setkávání dětí i dospělých
Poslechněte si názory odborníků na fenomén: Školní zahrada
verze pro tisk